NOWE TARCZE I RZĄDOWE BONY

Od 1 lipca czekają nas zmiany cen ciepła, gazu i prądu. 23 maja 2024 r. Sejm uchwalił, po rozpatrzeniu poprawek Senatu, ostateczny tekst ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (aktualnie ustawa czeka na podpis Prezydenta). Aktualna zmiana odbiega od dotychczasowych zasad ustalania cen maksymalnych, które przez około półtora roku pozostawały na niezmienionym poziomie.Ustawa wprowadza dalszą ochronę, jednak nie utrzymuje dotychczasowych cen. Ceny te od 1 lipca 2024 r. ulegną zmianie (wzrosną). W celu ochrony gospodarstw domowych o niskich dochodach wprowadzono jednorazowy bon energetyczny. Ustawa określa zarówno kryteria dochodowe oraz wysokość bonu w zależności od ilości osób w gospodarstwie domowych. Bon energetyczny będzie przysługiwać gospodarstwom domowym, których przeciętne dochody w roku 2023 w gospodarstwie jednoosobowym nie przekroczyły 2500 zł na osobę lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym (wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych).
Wysokość bonu energetycznego wyniesie:
• dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 300 zł;
• dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł;
• dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł;
• dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Ustawa stanowi także, że przypadku, gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty kryterium dochodowego, to bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód
za 2023 r. na osobę (przy czym poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana). Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa, w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Zatem, jaki czeka nas wzrost opłat? W przypadku cen ciepła do 30 czerwca br. obowiązuje maksymalna cena dostawy ciepła obliczona przez przedsiębiorstwo energetyczne dla danego systemu ciepłowniczego z uwzględnieniem cen i stawek opłat w każdej grupie taryfowej, powiększonych w stosunku do cen i stawek opłat stosowanych na dzień 30 września 2022 r.
o 40%. Od 1 lipca 2024 r. procent wzrostu cen maksymalnych w stosunku do 30 września 2022 roku zostaje zwiększony do 46%, a od 1 stycznia 2025 r. do 52%. W przypadku ciepła tarcza ma obowiązywać do 30 czerwca 2025 r. Niezależnie od działań ustawodawcy w zakresie cen ciepła, z końcem kwietnia Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził nową nieznacznie obniżoną taryfę dla OPEC Gdynia, ale niemal jednocześnie PGE Energia Ciepła wystąpiło do URE o nową podwyższoną taryfę. 17 maja br. Prezes URE decyzją nr DRE.WRC.4210.11.2024.1261.XXlzm.Ary zatwierdził nową taryfę dla ciepła wytworzonego przez PGE ENERGIA S.A. Tak więc, od 1 lipca 2024 r. czeka nas wzrost cen ciepła o ok. 3%. Jednak gdyby nie tarcza ochronna to aktualny poziom cen ciepła, zatwierdzony przez URE, spowodowałby wzrost opłaty stałej o ok 50 %, a ceny za 1GJ o ok. 12%. Z kolei cena maksymalna energii elektrycznej (energia czynna) od 1 lipca br. do końca 2024 r dla gospodarstw domowych wzrośnie
z 412 zł/MWh do 500 zł/MWh, a dla małych i średnich przedsiębiorstw wyniesie 693 zł/MWh.Natomiast, jeśli chodzi o ceny gazu, od 1 lipca br. będzie stosowana cena zgodnie z nową taryfą cen gazu, które przedsiębiorstwa energetyczne będą musiały przedłożyć Prezesowi URE. Ile wyniesie od 1 lipca cena gazu? Na chwilę obecną tego nie wiemy, gdyż taryfy w tej sprawie nie zostały jeszcze zatwierdzone. Wg informacji podawanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wzrost ten nie powinien przekroczyć 15%.

Zbigniew Antochowski Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej „Janowo”

Komentowanie zamknięte.